Translator

Thursday, January 13, 2011

inkubator baru sudah siap!

wah wah wah..cantiknye~hehe..incubator baru aku da siap.sekarang ngah proceed tuk dapatkan setting yang terbaik.kali ni dapat siapkan dalam masa yang singkat sebab da ade pengalaman buat incubator sebelum ni.terutama dari segi wiring.bagi aku, dalam proses pembinaan sesebuah incubator, bab wiring perlu dititikberatkan.kena pastikan semua bahagian ditebat dengan sempurna.penting tu.(da serik sebab aku kena renjatan elektrik ari tu..hehe)

untuk incubator aku yang baru ni, aku cuba buat yang terbaik.so,aku guna kotak plastik yang lutsinar,thermostat c.a.e.m dan termometer bersama pengukur kelembapan.kos kali ni lebih kurang sekali ganda dari inkubator pertama aku.leh rujuk sini : incubator beraksi !

ini la rupe incubator aku.cun kan?hehe..layan gambar :

inkubator - sume barang da ade,tinggal buat pendawaian je.

inkubator - pendawaian okeh,sume mentol leh nyala.

close up thermostat c.a.e.m yang digunakan

inkubator - test untuk dapatkan setting terbaek~
cukup cerita pasal incubator.pagi tadi,dengan rajinnye aku pegi clearkan tanah seluas sekangkang kera tuk tanam napier yang aku dapat semalam.aku tak tau la betul ke tak cara penanaman die ni.aku tibai je..hehe..mintak2 anda hidup subur la kat situ.

nampak tak keratan batang2 napier tu?


p/s : kobis dan kailan aku da stat bercambah.aku tak sangka biji benih ambil mase lame gak nak bercambah..ingat dalam 2 hari je.ni dah nak dekat seminggu.layan je la.


sekian.wassalam.

2 comments:

RaRe aVeS said...

napier nak tanam deq..serongkan sikit... macam tanam tebu..kalau tanam tegak...nanti hujun air masuk dlm btg..rosak benih..pastu jarak kalau boleh antara satu batang ke satu bantang tue amik satu langkah biasa... bukan ape..kalau tanam dekat2...terencat n x boleh memaksimakan pertumbuhan napier tersebut...orite... =p

Akmalhazwan said...

tu la pasal..da salah cara tanam.tu yang lambat je naek nye..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...