Translator

Sunday, April 10, 2011

ikan gapi - guppy fish

dulu aku ade buat satu entry pasal ikan gapi nih. cuba usha : ikan gapi ~ guppy fish . semalam aku beli dalam 15 ekor ikan nih. ade dua variasi yang jelas. satu kaler biru gelap dan satu lagi kaler merah pekat. cantik woh depa nih. bekilat-kilat je dalam air.. hehe..

reason aku beli ikan ni adalah untuk makan jentik-jentik dalam tangki air. untuk pengetahuan, aku ade wat satu takungan air untuk kegunaan reban aku, bagi minum tuk budak-budak dalam reban. collect air hujan, save sikit dari guna air paip. sambil menyambil, aku campak la kangkung dalam tangki ni. bia die tumbuh. leh dijadikan makanan sampingan untuk ayam dan arnab.

tangki ni diletak betul-betul bawah cucur atap garaj. bukan cucur udang ea.. cucur atap. hehe.. dengan ke-strategik-an lokasi die, bile ujan je, mencurah-curah la air akan masuk ke dalam tangki.


tu die ikan gapi. wat-wat nampak je dah la..hehe
tangki tak guna.. dari menyemak, baek kita manfaatkan. =)

sekian. wassalam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...