Translator

Tuesday, May 24, 2011

firing up the incubator~!

nampaknye dah confirm musim bertelur dah start balik. dalam masa 3 hari, dah 4 biji telur ayam belanda yang aku kutip dari dua ekor induk betina. kalo nak tumpang eram bawah ayam kampung memang tak lepas. sebab saiz telur ayam belanda boleh kata dua kali ganda lagi besar dari saiz telur ayam kampung.nak dibiar, sayang pulak. jadi, set up balik incubator~

satu lagi berita baek. silkie a.k.a ayam selasih sutera putih aku dah stat bertelur. stakat ni dah dua biji da.. hehe

ni sikit gambar incubator buatan aku.

incubator - pandangan penuh

mesin eram aku

my humble incubator

harap kadar penetasan tinggi


sedikit perubahan dibuat kali ni :
  1. mentol jenis "skru" dah tak digunakan lagi. diganti dengan jenis "pin". sebabnya jenis pin ni "more readily available" kat kedai-kedai hardware/elektrik tempat aku.
  2. lantai dasar yang ditinggikan dah guna rangka yang dilapis dengan jaring plastik. kalo sebelum ni aku guna papan lapis je. alasan tuk perubahan ni, lebih bersih. sisa tetasan akan jatuh terus ke dasar mesin eram.

biasa je pon, harapnya berfungsi dengan lebih efisyen. =)

p/s: ada kawan mintak tolong ajar buat incubator. bukan taknak tapi kalo nak ajar melalui email, sms atau call agak leceh. banyak benda boleh terlepas. tapi aku tolong gak sedaya termampu. kalo die bace ni, maaf la kalo ade yang kurang. =) nak mudah, bawak barang-barang, datang umah. kalo lengkap semua barang ada, kejap je siap.

p/s/s: aku prefer incubator yang badannya diperbuat dari plywood atau polistrin macam incubator 1st aku, refer SINI . alasan aku, diorang ni lagi bagus dalam memerangkap haba. kalo bukak buku, heat conduction dan heat diffusivity kayu/polistrin lagi rendah banding ngan plastik. lagi bagus sebagai penebat. jadinya, masa mentol menyala akan jadi kurang, haba tahan lagi lama sekaligus jimat elektrik. sapa sokong angkat tangan macam saya (tiru gaya usop wilcha..hehe). papepon, pandangan peribadi. bukan kate incubator plastik tak bagus ea.. aku pon pakai incubator plastik ni.. hehe

sekian. wassalam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...