Translator

Thursday, March 10, 2011

makanan ayam

makanan utama ayam-ayam kat reban aku adalah dedak yang dicampurkan dengan jagung.nisbah yang aku pakai adelah 1:1.bermakna kalau segayung dedak,mesti campur segayung jagung gak.camtu le..kadang-kadang ade gak la selit bagi lebihan makanan yang orang-orang kat umah ni makan..tu pon kalo ade lebih..

dedak untuk anak ayam (starter) :

depan
belakang
dedak untuk ayam dewasa (grower) :

depan
belakang
kalo dibandingkan antara dedak starter dan grower,dedak starter mempunyai kandungan crude protein,crude fat dan calcium yang lagi tinggi.tapi harga die same je.aku beli satu beg 25kg,rm42.bezanya,yang starter ni halus.yang grower kasar sket.sape-sape tau kat mane jual lagi murah,sila bagitau aku.time kasih.. =)

haa..yang ni plak tepung gandum yang diberi kepada ayam-ayam aku :

jagung hancur
bukan tepung,jagung sebenarnye..hehe..bungkusan je tulis tepung..cube usha kertas ni,lau tengok betol-betol,ade die tulis jagung hancur.


kalo-kalo ade sesiapa yang ade cadangan makanan ape yang lebih baek tuk ayam-ayam ni,roger-roger la aku.ilmu kena kongsi.tak leh simpan sorang-sorang..sharing is caring.. =)

sekian.wassalam.

3 comments:

a.r.e.p a.h.m.a.d said...

sory...
xde info lgsung psl ayam...
i'm zero...huhuhuhu~~~~~~
hope suatu hari nanti dpt memiliki farm sendiri....
InsyaAllah utk kamu juga....
:'D

Akmalhazwan said...

insyaAllah~ =)

ADMIN said...

kilang dedak ada di sungai bakap, jalan ke parit buntar. mayb murah kalau beli terus dari situ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...