Translator

Wednesday, February 2, 2011

alkisah perjalanan berlima belas

alhamdulillah selamat aku sampai ke rumah pukul 1.45 pagi tadi.pukul 6setengah dari tronoh.singgah-menyinggah ambil ayam,dropkan kawan-kawan yang tumpang lagi.it was a long journey.pancit menekan pedal minyak.usha gambar,dalam kotak tu le yang berlima belas nye..hehe.

kat hentian tapah-susun camni sebab ade member tumpang

lepas disusun semula kat mobil sungai besi

white silkie / ayam selasih sutera putih

4 ekor ayam silkie bertukar tangan malam tadi.umur dalam dekat dua bulan.lau ikut owner lame,katenye mungkin dua jantan,dua betina.layan je la.terlebih jantan,nanti cari la betina.lau terlebih betina,xpe.hehe..poligami r.

ayam sutera putih-kat laman tuan lame die

ayam sutera putih-kat petak reban umah.

yang bez,ade sekor ni jambul die besar.comel~hehe..semoga diorang ni besar ngan sihat dan bertelur cepat. =).

black silkie / ayam selasih sutera hitam

yang ni dapat 4 ekor gak.tapi sepasang aku beli dekat sitiawan,perak.tokey die x tau jantan betina,tapi ikut pengamatan aku,elok-elok sepasang,jantan betina.umur dua minggu lebih.ni gambar diorang:
ayam sutera hitam-dalam bilik hostel.hehe

ayam sutera hitam-kat dalam brooder kat umah.

semua ayam selasih sutera ni ade 5 jari


lagi dua ekor aku dapat dari tuan yang same dengan silkie putih tu.ni merupakan tetasan sulung silkie hitam die.pesan die "jaga elok2 silky itam tu,ank sulung tu.." orait~insyaAllah dijaga dengan baek sebab diorang berada dalam jagaan seorang animal lover..hehe..dari amatan aku,dua ekor ni jantan,umur lebih kurang 4 minggu.lau tengok gambar,diorang yang besar sikit tu.

ayam api-api / ayam mutiara / guinea fowl

ayam api-api aku dapat 7 ekor.6 ekor yang dalam lingkungan 3 bulan dan seekor dalam kurang setahun camtu.yang tua tu nak buat makan.ade dalam entry sebelum ni : bela je buatpe kan~ .yang enam ekor ni,insyaAllah 2 jantan dan 4 betina.dibeli dari brader rosdi batu gajah.harga terbaek.sape-sape yang nak cari ayam api-api cari la kat die.hehe..pomot sikit.nak contact no boleh tanya aku.

ayam mutiara-lepak jap,baru kuar dari kotak

ayam mutiara-kalo menggelabah bagi kat korang
 btw,dalam entry yang lepas,aku ade kate ayam api-api aku bertelur kan..sedikit pembetulan.aku rase yang bertelur adalah ayam belanda.sebab bile tengok depan-depan,saiz telur ni besar plak dari saiz telur ayam mutiara yang aku penah tengok.hehe..ni gambar.da 4 biji da.
telur ayam belanda
hari ni tak hujan.cume angin kadang-kadang bertiup kencang.kawasan reban pon dah makin kering.mintak-mintak cuaca baik ni berterusan.

sekian.wassalam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...