Translator

Sunday, December 26, 2010

electricity : how much do you use?


adik aku cakap, "bang, ko pasang mentol banyak2 tu,mahal la bil letrik nanti."

tak mahal lah.topup ko sebulan lagi banyak dari bill letrik yang aku gune.x caye?meh kite kira kadar penggunaan elektrik oleh brooder dan incubator aku.care nak kire,kite kena tau brape watt mentol yang digunakan.yang aku guna 2 mentol 25 watt dan 1 mentol 40 watt.

total watt semua mentol tu, 90 watt.katekan la mentol ni terpasang 24 jam.tarif elektrik kediaman ialah rm 0.286 per 1kilowatt. bil aku untuk penggunaan sebulan-->90/1000watt (darab) 24jam (darab) 30hari (darab) rm0.286 = rm 18.53.ok la kot.xde la mahal sangat.hehe..

pengajaran ; jangan membazir elektrik. lau x guna,padam.jangan biarkan terpasang je.XD

sekian.
wassalam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...