Translator

Friday, October 22, 2010

sekitar reban, ayam dan kucing..

post yang ni saje je nak kongsi camne rupenye kawasan penternakan ayam aku ni..hehe..

ayam-ayam ni semua dilepas bebas dalam satu kawasan yang berpagar.kalo perasan,material yang digunakan sebagai pagarnye adalah jaring hitam orkid.biase orang buat atap umah orkid,ak bantai pi wat pagar kawasan reban ayam..hehe..jangan x tau,jaring kukuh buatannye.tahan lame la.yang aku pakai ni,75% telus cahaya.tu yang die tulis r.aku layan je.hehe.

setelah dikire tadi,jumlah ayam yang ade dalam kawasan reban ni adalah 31 ekor.terdiri daripada ayam kampung,ayam kampung kacuk, ayam siam, ayam api-api a.k.a ayam mutiara, ayam belanda, ayam serama dan juge silkie kacuk ngan ayam kampung.
ni pecahan die:
  • ayam kampung = 6 ekor
  • ayam siam = 1 ekor
  • ayam belanda = 4 ekor
  • ayam api-api (mutiara) = 6 ekor
  • ayam silkie kacuk kampung = 5 ekor
  • ayam kampung kacuk = 2 ekor
  • ayam serama = 7 ekor
x banyak pon..dapat plak kawasan reban ni besar..lagi la nampak sikit.aku memang bercadang nak menambah koleksi. insyaAllah, jikalau poket membenarkan, nak tambah ayam belanda ngan ayam api-api a.k.a ayam mutiara.sebab ayam2 ni x ramai yang bela.so, cam best la lau kite ade sesuatu yang berbeza..hehe..

dan..ayam yang ade kat umah ni bukan hanye yang ade kat dalam kawasan reban ni je,kat luar reban pon ade..ayam serama ngan ayam siam jiran.serama ade la dalam 10 ekor kot..ak pon x sure..dan ayam siam jiran ni..da beranak pinak kat umah ak ni.mule2 yang datang betina.betelur,jadi 3 ekor.pastu die betlur lagi,jadi lagi 2 ekor.so da 6 ekor la diorang ni.cam da jadi ayam aku plak..bile ayah aku tanya kat orang kampung,x de plak yang ngaku sape nye ayam..bia je la.asal x kaco aku suda.hehe..


bakar daun2 kering




















aku pon x paham nape kayu+ranting ni dilonggok kat sini..















tibe2 ade plak gambar kucing kat sini..hehe..ini la antara kucing yang ada kat umah aku..ntah mane tah datang.branak pinak da diorg ni.so,total kucing yang ade, 7 ekor.adik2 aku suke maen ngan kucing ni..lau sebut je 'meoww',bedesup diorang datang.aku pon cam suke gak maen kucing ni, cumenye x bekenan ngan ibu kucing ni.die bukan asal dari umah ni, so die cam liar sket. penah die nak makan anak ayam aku, seb bek ayah sempat ketuk kucing tu, selamat sekor.





sekian saje tuk kali ni..hehe..
till next time~
salam~

4 comments:

PEMBIAK BAKA AYAM SERAMA DAN SABUNG said...

awak tahun berape belajar dah..

InSpirant said...

tahun dua.nak masuk 3.

Dinara Agro Farm said...

Luas kawasan reban awak banyak bole isi banyak dalam tu..
Sume ternakan awak campur skali ker?
X de masalah berebut makanan atau penyakit berjangkit?

cHickeNisme said...

makan sket kawasan blkg umah tu wat area reban.drpd bia tumbuh semak..

campur je.biasenye lau ayam senior makan,ayam2 junior tengok je dlu.bia yg senior da suda,baru la diorg makan.

alhamdulillah x de penyakit pape.minta dijauhkan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...