Translator

Wednesday, September 22, 2010

"anak ayam x cukup hari"

sejak dapat call dari adik kat umah malam tadi, hati ni berbunge2..mane x nye,ape yang ak buat da menjadik! ^^

selalu kite dengar bayi x cukup bulan kan?sekarang kite dengar plak ayam x cukup hari.hehe..

dari 18 biji telur yang dieramkan bermula 4 september tempohari,sebiji telah menetas.kalau diikutkan, hari ni baru masuk hari yang ke 18.maknenye,telur ni menetas 3 hari awal dari yang dijangkakan.

sebiji ni je yang menetas awal.telur2 yang lain masih x menunjukkan sebarang tanda-tanda anak ayam menebuk lagi.jadi,kite tunggu dan lihat serta mengharapkan yang terbaik.yang penting,usaha kite dah buat.doa-doakanlah semua berjalan dengan lancar.-usaha-doa-tawakkal-

meh kite layan gambar yang adik aku tolong ambikkan ni;





haa..gambar yang last ni..nak tau kenape ayam tu terkangkang?sebab die cube nak berdiri,tapi x larat.jatuh ke belakang.tu yang terkangkang tu..kebetulan plak adik aku tengah amek gambar.hehe.layaaan.payah kot nak dapat.

masih menunggu dengan debaran untuk telur2 lain menetas.hehe..


ni nak kongsi sket kos inkubator yang aku buat:

ice box(polistrin) - rm 9
wiring+bulb holder+plug head - rm 6
mentol 25 watt 1 biji - rm 1.70(ikut kedai,biasanya jual rm 2.)
thermostat - rm 50 (beli kat mudah.my.lau pegi beli sendiri lagi murah)
thermometer - da ade,f.o.c
bekas air - dah ade jugak,free je.

so,total kos untuk inkubator aku =rm 66.70

kapasiti telur lebih kurang 40biji.(kalo telur ayam kampung la)

haa..aku rase berbaloi la tuk student cam aku ni dan bilangan ayam yang x sampai 20 ekor kat blakang umah..boleh la..hobi..hehe

till next time~

2 comments:

Anonymous said...

Salam perkenalan

Saya pon student gak buat sket2 blakang rumah.
buat skali ngan adik saye....
Tp saye x bela ayam kg saye bela ayam api2 dan angsa....
Lokasi awak di mana?
Saya di melaka....
Sekadar berkongsi...
Dulu saye ade terbaca,kalau ayam lahir awal menunjukkan suhu incubator tu tinggi dr suhu yg ditetapkan....
Kalau problem menjadi lg cube try rujuk org yg pandai buat....

Akmalhazwan said...

salam perkenalan kembali~

lokasi kat negri 9.batu kikir.
betul la tu kot.sbb sy x pantau sgt suhu incubator tu.
lgpon,sy blaja kat perak.incubator adik2 jage kat umah.tawakkal je la.aja ape yg patut,

btw,smoga berjaya!!

p/s: lau sy nak beli ayam mutiara,bagi la spesel price..hehe..sy tgah cube biakkan ayam mutiara ni.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...