Translator

Thursday, June 4, 2015

Hahaha

Sedar tak sedar, bertahun jugak blog ni terabai. Sangat terkesan bila mula-mula latihan industri (internship) dulu. Bila dah kerja sepenuh masa. Terus leburrr.

Nak kena bertapak semula. Dah masuk 2tahun bekerja, masih tak stabil lagi. Hidup nomad. Pindah sana sini. Masa bekerja dan masa untuk diri sendiri sangat tak seimbang. Bayangkan dalam dua tahun ni, 4 kali tukar kerja. Haha. Kerja pertama, sebulan setengah. Kerja kedua, tiga bulan. Kerja ketiga lama sikit, setahun tujuh bulan dan yang terbaru, bakal mulakan kerja keempat minggu depan.

InsyaAllah semakin menuju kehidupan yang lebih stabil. Perancangan hidup dah disusun. Kalau takde aral melintang, akan duduk rumah sendiri dalam hujung tahun ni. Dah ada rumah, takkan nak duduk sorang kan? Kena la ada teman. Haha.

Nak mula balik. Nak silver sebright. Dapat trio cantik sangat dah. Bela je satu ni sampai melimpah ruah jatuh ke ladang gandum. Hehe.

Sangat banyak nak buat. Geram je tengok orang lain menjadi jadi ternakan dia. Ikutkan hati, nak tukar je profession jadi penternak. Hahaha. Kan banyak skim bantuan petani, skim latihan penternak dari kerajaan. Cuma hati tak cukup kering nak memperjudikan nasib bila bertukar bidang. Kerja je la lagi makan gaji.

Ilmu ayam ada sikit, ilmu arnab ada sikit, ilmu burung ada sikit. Bila pandang balik ke masa dulu, tak sangka jugak banyak selok belok peliharaan ni yang tak tahu lagi. Cerita bab ayam misalnya, dari tak pernah bela ayam, sampai ke menjual ayam. Sama jugak arnab. Banyak cuba jaya.

Ada untung, ada rugi. Tapi hati puas.

Takpelah. Tunggu je la nanti.

Wassalam.

Sunday, July 6, 2014

Kenduri Arnab!

(Haaa, kira bayar hutang la satu post yang sangat lama menjadi draft. Hihi. Draft ni bulan Disember tahun 2012 kot. Hahaha.)

Sebagai budak semester akhir, kadang-kadang benda yang nak buat tu terasa gila, tapi dilayankan jugak sebab.. kalau tak buat, bila lagi nak buat kan? Jadi, persetujuan telah dicapai, kesepakatan semua housemate untuk kenduri arnab. Kehkehkeh. Ini rare.

So kami pun beli la tiga ekor arnab, sedang-sedang elok untuk sembelih. Berbekalkan muka kacak dan ayat manis, jatuhlah seekor arnab hidup ni dengan harga RM18. Okay la kot. Eksaited punya pasal, layan je la harga tu. Haha.
Waktu beli arnab
Aku la yang tukang sembelihnya. Selamat tiga ekor arnab disembelih. Sembelih kat longkang tepi padang bola V5 tu. Kawasan longkang tu lereng ke bawah, jadi takde la menarik perhatian.
Selamat sudahhh
Asalnya nak buat BBQ. Tapi mengenangkan semua macam sibuk nak study, jadi Kedai Nasi Banyak (ini nama gelaran kitorang bagi) kat Medan Selera Sri Iskandar tu menjadi pilihan. Mintak pakcik tu tolong masakkan.
arnab masak padprik
Selain dari dua jenis masakan arnab, arnab masak padprik dan arnab masak merah, kami order jugak nasi goreng biasa dan air bermacam jenis.
arnab masak merah
Macam yang dah diberitahu, disebabkan muka yang kacak dan ayat yang power, total cas yang kami kena untuk semua makan minum tu hanyalah RM12. Hahaha. Sangat ragu-ragu time nak bayar tu. Tapi layankan jugak. Rezekii..

Moga bersemangat nak menulis.

Sekian. Wassalam.

Hihihi

Amboihhh..Berkurun tak menjengah ke sini. Haha

Bermacam perkara dah jadi dalam masa tak update chickenisme ni. Tunggu masa je nak korek balik semua cerita, tapi tak tahu bile. Alasan biasa, sibuk kerja, tak sempat nak jenguk ke sini.

Ada masa nanti.. dan semangat. InsyaAllah update balik. =)

Sekian.

Wassalam.

Tuesday, July 16, 2013

Long Time No See

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..

Lama sungguh tak kemaskini blog ni, bukan tak mahu tapi tak berkesempatan. Ternakan pun dah fokus kepada burung sahaja. Ayam dah tinggal sikit. Mana yang ada dah kena sembelih. Hahaha.

Masih tercari cari kesempatan untuk kemaskini. Banyak cerita, cuma tak banyak masa. Almaklum, tuntutan kerja menggunung. Hahaha.

Sikit cerita setelah sekian lama menyepi. 

Ada masa ketemu lagi.

Sekian, Assalamualaikum.

Sunday, December 2, 2012

puteri mandi jadi puteri lemas?

alkisah mengidam nak makan sejenis kuih tradisional yang bernama puteri mandi. memang tak pernah lagi jumpa orang jual kat pasar tani atau pasar minggu, melainkan jumpa kat kenduri-kendara sahaja. ataupun yang makcik aku buatkan.

sebagai seorang yang tinggi sifat ketidakbergantungan kepada orang lain (hahahahaha) ataupun bahasa mudahnya, berdikari, aku pun teragak nak buat sendiri kuih ni. secara teorinya, nak buat tak susah. tapi tulah, nama pun teori.

teori resepi puteri mandi aku rasa leh jadi, antara bahan yang diperlukan ialah:


  1. tepung pulut - ni untuk buat puterinya
  2. garam - sikit je, campur dalam air untuk uli tepung pulut.
  3. gula melaka
  4. santan
  5. daun pandan
  6. isi kelapa yang dikukur
cara pembuatan amat mudah :
  1. uli tepung dengan air bergaram. tapi jangan la buat air tu sampai jadi masin. cukuplah sekadar ada rasa garam.
  2. uli sampai boleh bentuk, jangan terlalu cair.
  3. cubit sikit, bulatkan dengan tangan dan tekan di bahagian tengah. ala-ala bentuk sel darah merah.
  4. ulang langkah 3 sampai habis semua tepung yang dah diuli.
  5. bila da siap, jerang air sampai menggelegak kemudian celur tepung yang dah dibentuk tadi.
  6. agak-agak dah 3minit celur, angkat la.
  7. siap da puteri nya.
tepung yang dah dibentuk sebelum dicelur










dalam proses mencelur

okeh, sekarang nak buat kuah sira nya pulak. ada macam-macam versi puteri mandi ni. ada orang buat berkuah, ada yang cuma buat sira sahaja. dalam kes aku ni. aku buat jenis yang berkuah. dan disebabkan takda santan dan kelapa muda kukur, aku gantikan guna susu dutch lady dan juga kelapa laut dalam tin. hahaha. suka hati je ubah.

proses memasak kuahnya


jadi, cara-cara masak? begini :
  1. panaskan air, masukkan gula melaka. masak sehingga gula melaka itu cair seluruhnya.
  2. tambah susu rendah lemak dan juga isi kelapa laut yang dah dipotong kecil.
  3. masak sampai sebati, masukkan jugak sehelai dua daun pandan untuk aroma yang tak tertahankan. hahaha.
  4. siap!
hasilnya? dengan bangga aku kata boleh dimakan. hahahahahahaa. cuma komen aku kepada diri sendiri: 
  • saiz puteri terlalu besar. aku tak ambil kira pulak yang bila dah masuk air, puteri ni jadi kembang.agak muak jugak bila makan puteri yang saiznya sebiji-sebiji tu agak besar.
  • jangan guna susu. tak berlemak langsung. tak ummmpphhhh. tak kaw. tapi masih boleh dimakan. cuma, tulah.. takde kick.
  • isi kelapa laut? boleh tahan, tapi memang takleh lawan dengan isi kelapa kukur.
  • akhir sekali, aku buat kuah banyak sangat. cayaq. cair . rasanya lebih sedap kalau kuahnya pekat sedikit.
nilah hasil akhir kuih puteri mandi versi bujang kurang kasih sayang.. hahahahahaha

kuih puteri mandi


rupa dia tak hensem langsung. sedih aku tengok. hahaha. tapi rasanya leh tahan la. hehe.

sekian. wassalam.

Tuesday, November 20, 2012

converse kuantan

ini sepatutnya entry waktu aku praktikal dulu. haha. lama sungguh jadi draft. alkisahnya meneman kawan berjalan ke East Coast Mall, ECM. waktu ni, tengah station kat kemaman. dah kuantan antara tempat yang terdekat dan menarik, pergi berjalan sini la gamaknya.

kawan nak pergi butik converse, nak beli kasut katanya. last-last apa pun tak beli. aku bab-bab camni memang fail sikit. tapi, bila sampai kat butik tu, cam menarik la pulak. sebab kasut-kasut warna warni ni semacam menarik perhatian. setakat suka je la. tak sampai tahap beli. lagipun ni bukan gaya aku. aku tahap safety boot je la. hahaha. oh btw, gambar kat bawah ni kasut perempuan.

                                                                             deretan kasut di butik converse

kuantan tempat yang menarik. tak sangka pulak kuantan ni besar. lama sungguh dah tak sampai sini. dan sempat la jumpa ex DQ time berjalan sini. kebetulan pulak diorang ada berdekatan.

*rindu pulak nak praktikal balik. haha.

sekian. wassalam.

Sunday, November 18, 2012

rambutan dah masak!

memang tepat masanya aku balik umah minggu ni. kebetul rambutan sedang elok masak ranum. slurppppppp.. layan wa cakap lu. cakap banyak tak guna. jom melantak! hehehe.

rambutan masak ranum!

hasil kutipan rambutan - sikit je baru nih

siap diikat dan bersedia untuk diagih.



best rambutan ni, isinya pejal dan tidak melekat. sesuai dimakan pada waktu santai. nak? seikat rm5. hahaha..

sekian. wassalam.

Wednesday, November 14, 2012

cobalt masked lovebird

anak muda cobalt masked lovebird

Saturday, November 10, 2012

tragedi november. burung merbuk cedera.

balik dari dinner, tiba-tiba kosmet tunggu depan pintu, beritahu ada burung cedera kat depan pintu bilik. tengok gaya macam kena main dek kucing. basah, bulu tercabut-cabut tinggal kulit, pastu ada luka-luka. sian pulak. tapi tak banyak boleh buat, sebab tak tau apa nak buat. hehe.. cuma sapukan minyak gamat je. harapnya sembuh la.

kecik je saiznya. rasanya anak lagi burung ni.

injured zebra dove. burung merbuk yang cedera




rasanya, nama orang putihnya zebra dove. boleh rujuk SINI. link ke wikipedia.

sekian. wassalam.

Sunday, November 4, 2012

bekalan sokongan

dutch lady low fat high calcium milk / susu rendah lemak kalsium tinggi dutch lady
ahad yang bosan. kerja banyak pun, terasa macam takde kerja. pergi tesco, pusing-pusing secukup rasa, akhirnya beli 5 kotak susu. kadang-kadang rasa pelik dengan selera diri sendiri. yang pasti, paling awal lagi 3 minggu baru beli susu lain.

* garu-garu kepala tengok susu banyak-banyak ni. hahaha.

sekian. wassalam.

Monday, October 29, 2012

cockatiel

cockatiel.. ohh cockatiel..

da dekat dua bulan da sepasang cockatiel ada kat rumah, hasil aku melawat 'negara kelantan' pada cuti sem lepas. hehe.. hasil jual 3 ekor lovebirds aku, boleh la dapat sepasang cockatiel ni. satu kelabu, satu lagi pearl. kalau tengok dari gayanya, si kelabu tu dah mula menggesel-gesel si pearl. mula nak mesra lah tu. aku target, mungkin dalam hujung tahun depa ni dah cukup matang untuk membiak.

gambar cockatiel:
cockatiel - tiel

moganya menjadi lah pair ni. :D

* target baru, masked lovebirds. payah betul nak jumpa. mesti harga pun boleh tahan mahal. gambar credit to (Brisbane Lovebirds)

masked lovebirds


sekian. wassalam.

Sunday, October 28, 2012

nak lawan congkak? silap orang lah beb..

hahahahaha.. aku kalau teringat balik pasal main congkak ni, memang terasa nak gelak je. terbayang muka adik-adik aku 'struggle' nak menang ngan abang diorang. ah, memang takkan la. sebab abang ada 'magic hand'. hahaha.

ni gambar kat bawah, baru dua round, dah habis rumah terbakar. tinggal satu je.
congkak - permainan tradisional

boleh tahan kejam aku nih. tapi, kalau main betul-betul jujur, entah boleh menang ke entah tak. hehe..

sekian. wassalam.

Sunday, October 14, 2012

Update : Homestay Di Bandar Indera Mahkota 8

ingat tak dulu aku ada tolong promosikan homestay kawan? rujuk SINI. kali ni nak tolong promosi sekali lagi. hehe.. promosi free je. ;-D

ada berberapa penambahbaikkan yang telah dibuat oleh tuan rumah, iaitu;

1) bilik yang dahulunya ada dua katil single telah diganti dengan satu katil bersaiz "ratu". kehkeh 
2) bilik yang dahulunya ada satu katil single telah ditambah satu lagi katil single. 
3) ada satu katil single extra yang disimpan dibawah tangga.

dan satu lagi.. kawasan Indera Mahkota tu, satu Mackers (kat Sydney aritu, orang sana panggil McDonalds sebagai Mackers) telah dibuka. jadinya, terasa nak makan McDonalds? kena sewalah homestay ini.. hahaha.

disertakan dibawah adalah peta dimana terletaknya Bandar Indera Mahkota 8.
Lokasi Bandar Indera Mahkota 8, Kuantan Pahang.
aku dah sampai dah kat homestay ni. besar, luas dan selesa. caj sewa sehari yang dikenakan pun aku rasa boleh tahan murah. tapi kalau pandai pancing ayat, bertambah-tambah murah la jadinya. hehehe.

singgah di Kuantan tapi takda tempat nak tinggal? silalah roger tuan rumah :




sekian. wassalam.

Friday, October 12, 2012

pisang!

benefits of banana


antara manfaat dan khasiat pisang. ataupun orang kampung aku panggil banana. ha, apa lagi? mari makan pisang kawan-kawan! jangan dok makan jajan ataupun makanan segera.

teringat waktu aktif silat olahraga dulu, pisang dan air mineral adalah solusi termudah bila timbang tak cukup berat. makan pisang banyak-banyak sampai berat naik. hahaha.. aku pun pelik, tapi coach suruh makan. aku ikutkan jelah.

*sebenarnya tak pernah ambil kisah sangat fasal khasiat makanan. asalkan sedap, telan je. syukur lah aku memang tak berapa suka jajan-jajan ni.

sekian. wassalam.

Thursday, October 11, 2012

bila bosan tahap tertinggi

alkisah housemate semua takde, hilang entah ke mana. bagusnya diorang ni hilang camtu je. tau-tau aku dah tinggal sorang. bosan tahap gaban membuatkan aku tiba-tiba terasa nak handfeed burung.

lovebird? payah nak dapat. mahal pun boleh tahan. jadi solusi yang termudah, aku cari budgie. murah dan mudah didapati. hehehe.

layan gambar sepam:

budgie

burung budgie

burung budgie - selepas handfeed
sengaja je melayan kebosanan diri. tapi, bila dah ambil budgie ni, terasa nak handfeed lovebird balik.. haih.. nafsu.. hahaha

p/s : kat rumah tuan budgie ni, ada jual silver bantam.. cantiknya. memang teringin lama dah kat silver bantam  ni. tak dapat-dapat lagi.

sekian. wassalam.

Tuesday, October 9, 2012

apa yang tinggal

untuk pengetahuan sekalian, aku dah pun menjalankan aktiviti penghapusan etnik kat reban aku. dah lama jugak la sebenarnya cuma aku yang taknak update kat sini. sibuk la katakan. aku terasa sejak aku mula praktikal (oct 2011 - may 2012) aku dah tak berapa nak ada masa untuk ayam memandangkan jarang-jarang aku balik.  jadinya, depa pun agak kurang kasih dan sayang daripada aku. hehe.

sekarang yang ada cuma silkie (ayam selasih sutera) betina dua ekor, seekor pejantan bulu balik, dan berberapa ekor ayam kampung.

ayam selasih sutera + ayam bulu balik
tapi taklah bermakna aku dah pencen dalam bidang per-ayam-an ni. sekarang reban aku berada dalam fasa berehat. masa yang ada ni cadangannya nak baiki mana yang rosak dan sedia untuk kemasukan baru. nanti dah graduasi (insyaAllah jan 2013) kita bergasak balik ye. hahaha

sekian. wassalam.

good news

sebenarnya dekat rumah dah takde lovebird da. untuk sebab-sebab tertentu, semua dah tolak kat orang lain termasuklah si Mat dan Leya. walaupun diorang semua dah ada kat tangan orang lain, tapi aku update la ngan cerita diorang.

alhamdulillah si Mat dan Leya da mula bertelur balik kat rumah owner baru. syukur jugak si janda cream aku tu pun dah bertelur dengan lelaki baru, orang terengganu. kalau difikirkan, lama jugak dia ni menjanda. dekat setengah tahun jugak. hehe. ni gambar depa :

si janda bersama suami baru

Mat n Leya kat tempat baru
tak bermakna bila aku jual diorang ni maksudnya aku dah malas nak bela burung. semangat masih ada. tapi komitmen kurang. insyaAllah lepas graduasi nanti aku mula balik. :D

sekian. wassalam.

Wednesday, October 3, 2012

damai yang ku cari

penatnya buat programming. rasanya macam aku sorang je budak engineering yang jadikan programming sebagai projek tahun akhir. lone ranger beb. haha..

mak pesan, kalau lama-lama tatap komputer tu, alih la pandangan tu tengok dedaun hijau. rehat sebentar. kot lama-lama sakit mata tu nanti. jadi, aku dengan bijaknya (kihkihkih) menukarkan background wallpaper aku kepada gambar dedaun. asal ada hijau tu layan la kan? :-P



*semoga wallpaper baru menambahkan semangat nak buat projek!
sekian. wassalam.

Saturday, September 29, 2012

tarik nafassssss

uiyo, lama sungguh tak menjengah ke sini. sejak dua menjak masuk ke era tahun akhir, masa tu rasa tak cukup je. walaupun selalunya duduk melepet atas katil. hahaha. 

banyak sangat nak kemaskini. sungguh banyak. gamaknya satu entry baru setiap hari sampai tahun depan pun tak pasti habis apa yang ada dalam kepala ni. hehe. cerita-cerita waktu praktikal dulu (Oktober 11 - May 12) tak masuk lagi. semua da bertimbun-timbun. lama-lama jadi malas. oh tidak.

update mudah kali ni. hanya perlu rujuk kepada gambar di bawah : 
Coogee Beach

Sydney Opera House
disebabkan muka ini tidak fotogenik apatah lagi fotogedik, aku mewakilkan kasutku yang hensem untuk bergambar.. hahaha.

cerita panjang nanti ye. :D

*semester terakhir, sungguhku tak sabar-sabar nak habiskan, pastu kahwin. hahaha

sekian. wassalam.

Saturday, September 8, 2012

Serval Kitten For Sale

Ni aku nak promosi satu benda lagi. Oleh kerana menarik sangat, aku takleh tahan tuk kongsi kat sini. hehe..

anak kucing serval , harga rm35000. yes. 35K. murah kan? ini gambar induknye. kucing ini berasal dari benua africa,  import dari luar, macam harimau bintang :


Adult Serval Cat

quoted from Pasar Burung Malaysia LINK :

Yang Berminat dengan Baby Serval Cat..umur 4 week..Harga RM35,000 + Lesen + Penghantaran....Skrg Baby masih menyusu 5 kali sehari....berminat boleh Call or PM...0195445135
serval kitten

So macam mana? ada minat? kalau jadi beli penghantaran percuma. lesen pon ada. tinggal bayar je. masyaAllah, cantik memang cantik. tapiii, harganya leh angkat ER-6 sebijik. siapa yang berminat leh la contact no yang tertera di atas. rasanya orang terlebih kaya, ataupun zoo je yang akan beli ni. aku? hihi.. tak dapek jep.

sekian. wassalam.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...